De combinatie van werken en leren
Eline van Oosten, naast Annemarie van Kommer en Helen van Iterson praktijkopleider bij FloreoKids, legt uit hoe de opleiding is opgezet: “De BBL-opleiding bij FloreoKids is een samenwerking tussen MBO Rijnland en FloreoKids. Studenten werken 14 tot 27 uur per week en volgen daarnaast een dagdeel les. Doordat zij hun opleiding binnen FloreoKids volgen en samenwerken met collega-studenten, ontstaat een leeromgeving waarin theorie en praktijk naadloos in elkaar overlopen.”
Uitdagingen en begeleiding
Het combineren van werken en leren vraagt veel van studenten. Annemarie van Kommer, praktijkopleider bij FloreoKids, benadrukt het belang van goede begeleiding: “De praktijk biedt een mooie leerervaring en tegelijkertijd zijn er ook uitdagingen, zoals de taaleisen voor Nederlands, Engels en rekenen. Daarom werken we met een individueel begeleidingsplan en zorgen we ervoor dat iedere student niet alleen een praktijkopleider heeft, maar ook een werkbegeleider op de groep. Samen kijken we wat nodig is om de opleiding succesvol af te ronden.”
Snel ervaring opdoen
Wat deze opleiding bijzonder maakt, is dat studenten al na korte tijd zelfstandig meedraaien op de groep. Helen van Iterson legt uit: “Na ongeveer twee maanden zijn studenten in staat om zelfstandig mee te draaien in de groep, altijd samen met gekwalificeerde collega’s. Dit zorgt ervoor dat ze de theorie meteen kunnen toepassen. Naast lessen van docenten van MBO Rijnland worden er ook verdiepingslessen gegeven door ervaren collega’s en zelfs door de directeur. Zo leren studenten de organisatie snel kennen en krijgen ze een breed beeld van het vak.”
Een waardevolle leerervaring
De BBL-opleiding bij FloreoKids laat zien hoe een praktijkgerichte leerroute kan bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe professionals in de kinderopvang. Door de combinatie van theorie en praktijk, en de intensieve begeleiding, krijgen studenten de kans om in een echte werkomgeving te leren. Dit draagt niet alleen bij aan hun persoonlijke groei, maar ook aan de kwaliteit van de kinderopvang als geheel.





